Strona główna » Układ Słoneczny » Saturn

Saturn

Saturn w liczbach
Symbol: Symbol Saturna
Klasyfikacja: Planeta (gazowy gigant)
Średnica równikowa: 120.057 km
Temperatura min.: -184°C
Albedo: 47%
Księżyce: 31
Pierścienie: 7

SaturnSzósta planeta od słońca. Podobnie jak Jowisz, Saturn jest gazowym olbrzymem. Nie ma stałego gruntu, a pod grubą warstwą atmosfery znajduje się ocean metalicznego wodoru i helu. Planetę otacza wielki pierścień. Jego zewnętrzna średnica wynosi 960.000 km. Natomiast średnica pierścienia A, najdalszego widocznego z Ziemi, wynosi 274 000 kilometrów. Pierścienie Saturna, których średnica wynosi ponad 274 000 kilometrów, a grubość nie przekracza 1 kilometra, stanowią najcieńszy znany dysk w kosmosie. Proporcje te odpowiadają rozmiarom naleśnika o grubości 5 mm i średnicy 1,4 kilometra. W cieniu Saturna, zdjęcie wykonane przez sondę CassiniW atmosferze Saturna występują liczne cyklony i burze. Jeden w 1933 roku był tak duży jak Wielka Czerwona Plama na Jowiszu. Ponieważ planeta jest dalej od Słońca niż Jowisz, Saturn jest spokojniejszy.  Jak to zwykle, w gazowych olbrzymach bywa, ciepło jest szybko roznoszone po całej planecie. Różnica między strefą cieniu, a oświetlonym równikiem wynosi tylko 5 stopni Celsjusza. W dodatku mgła, w wyższej warstwie, ukrawa dużo szczegółów. Pasy są mniej definiowane i mniej barwne, niż te na Jowiszu. Saturn ma najmniejszą średnią gęstość ze wszystkich planet. Wynosi ona 2/3 gęstości wody. Pomimo, że jest on niewiele mniejszy od Jowisza, jest on 3 razy lżejszy. Posiada niższą zewnętrzną siłę ciężkości od Ziemskiej. Szybka rotacja planety spowodowała wybrzuszenie się równika. Różnica między średnicą równikową a południkową wynosi prawie tyle co średnica Ziemi. To wybrzuszenie, spowodowane przez niską gęstość planety pomagało produkować jego pierścień. Saturn posiada największą ilość naturalnych satelitów. Dotychczas odkryto 25, z czego 7 nie zostały jeszcze zatwierdzone. Dlatego w różnych źródłach podają różną ilość satelitów, od 18 do 23.

Struktura

Struktura Saturna
Region: Promień: Podstawowe składniki:
Pierścienie (wiele): 900% lód, pył, skały
Atmosfera: 50% pokładu chmur amoniakowych, woda, fosforany powyżej molekuły wodoru i helu
Płaszcz: 28% płynny metaliczny wodór i hel
Jądro zewnętrzne: 22% metal, krzem, lód

Struktura SaturnaWbrew jego niższej gęstości, jest on bardzo podobny do Jowisza. Zbudowany jest głównie z wodoru i helu. Posiada skaliste, bogate w metale, jądro okrywane przez proporcjonalnie mniejszy płaszcz niż płaszcz Jowisza. Emituje on pole magnetyczne takie jak Jowisz. Powyżej znajduje się atmosfera cząsteczkowego wodoru i helu. Znajdują się w niej pokłady chmur, podobne do Jowiszowych. Fantastyczne wiatry przy saturnowym równiku dmuchają z szybkością 1450 km/h. Chociaż wszystkie, z czterech gazowych olbrzymów, mają pierścienie, żaden nie może się równać z pierścieniami Saturna. Atmosfera SaturnaZbudowany jest z małych skał, głównie lodowych, o wielkości pyłku do rozmiarów samochodu. Największe i najjaśniejsze są pierścienie A i B, oddzielone przez Przerwę Cassiniego, która powstała na wskutek działania pola grawitacyjnego jednego z księżyców Saturna - Mimasa. Jednak luka ta nie jest zupełnie pusta, lecz zawiera kilka ledwo widocznych pasm materii. Pierścień C jest bardzo słaby i widoczny jedynie przez silne teleskopy. Najbliższy Saturnowi jest pierścień D. Rozciąga się do powierzchni Saturna, jest prawie nie widoczny, został odkryty przez sondy. Wtedy też zostały odkryte kolejne przerwy pomiędzy pierścieniami. Na zewnątrz pierścienia A znajdują się jeszcze trzy inne, rzadkie pierścienie; w kolejności na zewnątrz są to pierścienie F, G i E. Pierścień F wygląda jak spleciony sznur. Taki wygląd zawdzięcza dwóm sąsiednim satelitom pastuchom. Pierścienie Saturna obserwowane z Ziemi nie zawsze wyglądają tak samo. Ponieważ Saturn na swojej orbicie wokół Słońca przyjmuje różne położenie względem Ziemi, jego pierścień widziany z różnej perspektywy. Najlepszy dla obserwacji jest okres wielkiego "otwarcia" pierścienia, gdy my, mieszkańcy, Ziemi, patrzymy na pierścienie pod największym kontem. Czas między tymi okresami wynosi 15 lat, przy czym najbliższy przypada na 2002 rok.

Orbita

Orbita Saturna
Średnia odległość od Słońca: 1.427.000.000 km (9,54) AU
Peryhelium: 1.346.400.000 km
Aphelium: 1.506.000.000 km
Średnia prędkość obiegu: 34.700 km/h
Max prędkość obiegu: 36.690 km/h
Min. prędkość obiegu: 32.800 km/h
Nachylenie orbity: 2,5°

Saturn okrąża Słońce po nieznacznie eliptycznej orbicie i niewielkim nachleniu orbity. Sonda kosmiczna Cassini wystrzelona w 1997r. osiągnęła orbitę Saturna dopiero po prawie 7 latach lotu.

Średnica kątowa Słońca na orbicie Saturna wynosi od 0°03’10” w aphelium do 0°03’32” w peryhelium - odpowiednio 10 i 9 razy mniejsza niż z orbity Ziemi. Natomiast jasność Słońca na orbicie Saturna wynosi od -21,7m w aphelium do -21,9m w peryhelium. Tak więc na saturnowym niebie świeci ono około 100 razy słabiej niż na ziemksim.

Orbita Saturna

Pierścienie

Pierścienie SaturnaWszystkie olbrzymie planety: Jowisz, Saturn, Uran i Neptun, posiadają pierścienie. Żadne jednak nie wytrzymują porównania z tymi, jakie posiada Saturn. Bez wątpienia stanowią najefektywniejsze wrażenie widowisko w Układzie Słonecznym. Pierścienie Saturna rozciągają się niemal od jego powierzchni aż na odległość ok. 140.000 km, dwukrotnie przekraczającą promień planety. Dają się łatwo dostrzec z Ziemi przy użyciu niewielkiego teleskopu. Znikają z pola widzenia jedynie co 15 lat, wtedy bowiem ustawione są stosunkowo wąską krawędzią w kierunku obserwatora na Ziemi. Wynika to z ruchu planety po orbicie wokółsłonecznej. Od dłuższego czasu wiedziano, że pierścienie nie są ciałem stałym. Uformowały je olbrzymie ilości niewielkich cząsteczek (od rozmiaru pyłów aż po okruchy materii o wielkości małego domu), przeważnie lodowych. Przemieszczają się wokół planety po torach umieszczonych w płaszczyźnie jej równika. Materia ta nie zdołała wykształcić kolejnych satelitów Saturna z powodu nadmiernej bliskości planety. Z Ziemi dostrzegamy trzy główne pierścienie. Najbardziej zewnętrzny oznaczony jest literą A. Od pierścienia B oddziela go, zdawałoby się pusta przestrzeń zwana przerwą Cassiniego. Jeszcze bliżej powierzchni Saturna znajduje się pierścień C, cieńszy od pozostałych. Okazało się, że pierścienie są strukturami bardziej złożonymi , niż sądzono od niedawna. Lot sondy Voyager ujawnił istnienie dalszych pierścieni, z których wyróżnia się F (tło), zbudowany jakby z dwóch lub trzech splecionych nitek. Pierścień F zawdzięcza swój niezwykły, spleciony kształt dzięki sąsiedztwu z dwoma małymi satelitami, zwanymi pasterzami. Wydaje się dziś, że każdy pierścień Saturna utworzony jest z tysięcy węższych i ż nie każda przerwa jest zupełnie pustą przestrzenią. Na fotografiach przesłanych przez Voyagera pierścienie Saturna wyglądają niczym gigantyczne płyty gramofonowe. Zespół pierścieni jest jednym z najbardziej malowniczych zjawisk w Układzie Słonecznym. Grubość poszczególnych obrączek tworzących pierścienie wynosi zaledwie kilka kilometrów. Każdy zbudowany jest z pokaźnej liczby cząstek lodowych, z których każda prawdopodobnie kryje we wnętrzu kamienne jądro. Wspomniane cząsteczki mierzą od niespełna kilku centymetrów do niemal 10 m. Te ciała niebieskie krążą wokół planety po kołowych orbitach nad jej równikiem. Siła grawitacji Saturna w pobliżu jego powierzchni uniemożliwia cząsteczkom łączenie się w skupiska i następnie przekształcanie w kolejne księżyce.

Galeria