Strona główna » Układ Słoneczny

Układ SłonecznyZiemia jest małą planetą, jedną z dziewięciu krążących wokół Słońca, jednej ze 100 miliardów gwiazd w naszej galaktyce. Cała dziewiątka porusza się dookoła Słońca trzymana siłą jego grawitacji. Prawie wszystkie planety mają księżyce, wędrujące wokół nich po właściwych orbitach. Słońce, planety i ich księżyce, a także wiele mniejszych obiektów i ciał niebieskich, głównie planetoid i komet, wszystkie razem tworzą Układ Słoneczny

Cztery planety krążące najbliżej Słońca, mianowicie: Merkury, Wenus, Ziemia i Mars - w takiej kolejności ich orbity oddalają się od naszej gwiazdy - mają one podobne cechy. Tę czwórkę przyjęto więc nazywać planetami ziemskimi. Są małymi, skalistymi ciałami, o stosunkowo dużej gęstości, nie posiadającymi wcale lub jedynie nieliczne księżyce.

Obłok OortaKolejne cztery: Jowisz, Saturn, Uran i Neptun, nazwano planetami - gigantami. Mają formę dalece bardziej pierwotną niż ich 4 małe siostry i zbudowane są przeważnie z gazów.

W żadnej z dwóch kategorii nie mieści się Pluton - obiekt najodleglejszy i zarazem najmniejszy. Jest jeszcze nie zbadany.

Układ Słoneczny powstał 5 miliardów lat temu. Obłok międzygwiazdowego gazu i pyłów zaczął się zagęszczać za sprawą wzajemnego przyciągania jego cząsteczek: to był pierwszy krok na drodze uformowania Układu Słonecznego. W jego centrum powstało Słońce, pozostała materia skupiła się nadal, tworząc inne ciała niebieskie "uwięzione" siła przyciągania. Dalsze procesy zagęszczania materii oraz bombardowanie przez meteoryty doprowadziły do ukształtowania pierwotnego Układu Słonecznego.

Opublikowany: 2008-07-20 21:57