Strona główna » Gwiazdozbiory

Gwiazdozbiory nieba północnegoJuż w starożytności zauważono, że gwiazdy na niebie układają się w przeróżne kształty. Jedne przypominają zwierzęta, inne przedmioty. Z czasem gwiazdy te połączono w symboliczne kształty i nadano im nazwy. Tak powstały gwiazdozbiory (konstelacje).

Gwiazdy które tworzą gwiazdozbiór zwykle nie są ze sobą fizycznie związane. Często znajdują się bardzo daleko od siebie, a ich bliskie położenie jest wywołane geometrycznym efektem rzutowania ich położeń na sferę niebieską.

Od najstarszych dziejów posługiwano się gwiazdozbiorami. Najstarsze wzmianki o nich pochodzą z około 4000 roku p.n.e. Obserwując ruch planet i Księżyca starożytni zauważyli, że poruszają się one w obrębie wąskiego pasa tworzącego na niebie okrąg. Na przebycie tego okręgu potrzebują one roku. Około 5 wieku p.n.e. Babilończycy, lub niezależni od nich Grecy, podzieli ten okrąg na 6, a potem na 12 równych części i nazwali zodiakiem.

Dawniej wyróżniano tylko najbardziej wyraźne gwiazdozbiory. Ptolemeusz w swoim Almagaście wyróżnił ich 48, z czego w dzisiejszym użyciu zachowało się 47. Były to znane starożytnym konstelacje nieba północnego i częściami równikowego.

Pod koniec XIV wieku, podczas wypraw na południe poznano i określono kolejne 12 konstelacji nieba południowego, które nie były widoczne z Europy. Wiek później polski astronom Jan Heweliusz dodał jeszcze 11 nowych gwiazdozbiorów, z których 7 utrzymało się do dziś.

Ostatecznie w 1928 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna zatwierdziła listę 88 gwiazdozbiorów oraz ustaliła ich ścisłe granice na sferze niebieskiej. Od tego czasu każdy kawałek sfery niebieskiej należy do jakiegoś gwiazdozbioru. Niema pustych dziur i gwiazdozbiory nie nakładają się. Każda gwiazda na niebie należy do tylko jednego gwiazdozbioru.

Opublikowany: 2008-10-14 14:50