Strona główna » Układ Słoneczny » Merkury

Temperatura min.: -212°C
Albedo: 11%
Księżyce: 0
Pierścienie: 0

Caloris BasenZdjęcie Merkurego wykonane przez sondę MessengerPierwsza planeta od Słońca. Brak atmosfery sprawia, że jej powierzchnia jest spalona i zbombardowana przez meteoryty, a wahania temperatury są wprost ogromne. Temperatura sięga tam 430°C w słońcu i -210°C w strefie cienia! Dodatkowy wpływ na temperaturę ma długi dzień i długa noc, dając dużo czasu na ogrzanie się powierzchni w słońcu i oziębienie w strefie cienia. Mała odległość od Słońca sprawia, że planeta jest trudna do obserwacji z Ziemi, nawet przez teleskop. Gołym okiem, widoczna jest tylko rano: przed wschodem słońca i wieczorem: tuż po zachodzie. Merkury objawia fazy jak Księżyc. W 1974r. sonda Mariner 10 zrobiła pierwsze szczegółowe zdjęcia, przedstawiając powierzchnię pokiereszowaną przez tysiące kraterów, przypominającą powierzchnię Księżyca. Ale w przeciwieństwie do naszego satelity, są tam wielkie, otwarte obszary (maria), którymi płynie lawa. Powierzchnia planety niemal całkowicie pokryta jest kraterami, których najsilniejszy atak miał miejsce w czasie formowania się Układu Słonecznego. Godna uwagi jest Równina Żaru (Caloris Basen), wielki obszar podobny do księżycowego morza wypełniony lawą w której zostały wybite nieduże, świeże kratery. Równinę otaczają koncentryczne pierścienie gór, powstałe w wyniku potężnego uderzenia. Podczas co drugiego największego zbliżenia Merkurego do Słońca równina staje się najgorętszym miejscem planety, czym zasłużyła sobie taką, a nie inną nazwę.

Struktura

Struktura Merkurego
Region:Promień:Podstawowe składniki:
Atmosfera: ? hel (ledwie wyczuwalne, być może to tylko wiatr słoneczny)
Skorupa: 2% skalisty krzem, metale
Płaszcz: 24% głównie krzem, trochę metalicznego tlenu
Jądro: 74% żelazo-niklowe (w przybliżeniu 80% całej masy)

Struktura MerkuregoPonieważ Merkury jest o wiele mniejszy od Ziemi, jego niższa siła ciężkości jest tym mniej zdolna ściskać jego materię do wyższych gęstości. Dlatego niespodzianką były wyniki badań określające gęstość Merkurego na 5,43 kg/dm3. Uczeni sądzą, że 80% masy planety przypada na żelazne jądro o rozmiarze naszego księżyca. Tak wielkie jądro sprawia, że Merkury jest najbogatszym w minerały ciałem niebieskim w Układzie Słonecznym. Płaszcz planety zbudowany jest głównie z krzemu z domieszką metalicznego tlenu. Powierzchnia ma skład podobny do powierzchni ziemskiej. Mała odległość od Słońca i słaba grawitacja sprawia, że atmosfera planety jest bilion razy rzadsza od atmosfery Ziemi. Czyli praktycznie nie wyczuwalna. Są to śladowe ilości helu.

Orbita

Orbita Merkurego
Średnia odległość od Słońca: 57.900.000 km (0,39) AU
Peryhelium: 45.900.000 km
Aphelium: 69.700.000 km
Średnia prędkość obiegu: 172.410 km/h
Max prędkość obiegu: 212.480 km/h
Min. prędkość obiegu: 139.900 km/h
Nachylenie orbity:

Orbita MerkuregoTranzyt Merkurego na tle SĹ‚oĹ„caOrbita Merkurego jest dość eliptyczna jak na orbitę planety (bardziej eliptyczna jest tylko orbita Plutona). Jego odległość od Słońca w peryhelium wynosi około 50 mln km, a aphelium 70 mln km. Obiega on Słońce w ciągu 88 dni ziemskich, wykonując przy tym pełny obrót wokół własnej osi który trwa 58,65 dni. Przy czym doba słoneczna trwa około 176 dni. Można powiedzieć że dzień na Merkurym trwa 2 lata. Nachylenie orbity do ekliptyki wynosi 7°, większą ma tylko Pluton. Żeby utrzymać się na tak niskiej orbicie Merkury musi bardzo szybko się poruszać, średnio 172 tys. km/h. Dlatego nazwano go imieniem rzymskiego boga posłańca Merkury (grecki odpowiednik: Hermes). Ponieważ jego orbita jest wewnątrz orbity ziemskiej, możemy obserwować jego fazy, tak jak obserwujemy fazy Księżyca.

Orbita Merkurego

Galeria

Więcej na temat Merkurego

1. Dziewieć Planet (autor: Bill Arnett); Wersja oryginalna (angielska)
  2. AstroNEWS - Przejście Merkurego za nami (9 maja 2003)
  3. Views of the Solar System (ang.)
  4. NASA - Jet Propulsion Laboratory (ang.)
Opublikowany: 2008-10-9 10:13