Strona główna » Układ Słoneczny » Pluton i Charon

Temperatura min.: -234°C
Albedo: 54%
Księżyce: 3
Pierścienie: 0

Pluton i CharonPluton - dawniej uważany za dziewiątą planetę, dnia 24-08-2006 roku został zdegradowany do miana planety karłowatej. Pluton ma największy mimośród i nachylenie orbity do ekliptyki ze wszystkich planet. Dawniej uważano, że taka orbita Plutona spowodowana jest jakimś ciężkim ciałem, dziesiątą planetą. Jednak później odkryto, w okolicy orbity Plutona, pas planetoid nazwany pasem Kuipera. Podobny do tego pasa między Marsem a plutonem, tylko większy i cięższy. Pluton jest jedną z największych planetoid tego pasa. To przesądziło, Międzynarodowe Stowarzyszenie Astronomów w 2006 roku wykluczyło Plutona z grona planet. Posiada wyjątkowo dużego (w prównaniu do siebie) satelitę: Charona. Pluton i jego księżyceCharon ma średnicę połowy średnicy macierzystej planety i krąży wokół niej po kołowej orbicie w odległości niecałych 20 tysięcy km. Dlatego też wielu astronomów woli mówić, że Pluton jest podwójną planetą. Planeta została odkryta w 1930 roku przez młodego wówczas astronoma Obserwatorium we Flagstaff - Clyde'a Tombaugh. Planeta ta dostała imię mitycznego władcy podziemi i ciemności - nie tylko dlatego, że krąży bardzo daleko od Słońca ale i dlatego, że pierwsze dwie litery jej nazwy to monogram Percivalla LOWELLA - fundatora obserwatorium we Flagstaff i osoby, która zapoczątkowała systematyczne poszukiwania pozaneptunowej planety. Charona odkryto dopiero w 1978. Kluczem do odkrycia było poszukiwanie tajemniczej planety X, ciała powodującego nieregularności w orbitach Urana i Neptuna. Jednak jego masa jest zbyt mała by tego dokonać. Dokonuje tego pas Kuipera. Jedna z hipotez o genezie plutona mówi, że planeta ta mogła być kiedyś jednym z księżyców Neptuna, jednak przez kosmiczną katastrofę, zderzenia z kometą, został wyrzucony z orbity gazowego olbrzyma. Planeta pękła na mniejszą i większą część. Mniejsza utworzyła Charona.

Struktura

Struktura Plutona
Region: Promień: Podstawowe składniki:
Atmosfera: ? (bardzo cienka) metan, prawdopodobnie wydobywa się z podskorupy
Skorupa: 1% zamarznięty metan, inny lód
Płaszcz: 20% głównie zamarznięta woda, być może inny lód
Jądro zewnętrzne: 79% mieszanina skał, krzemu i lodu

Struktura Plutona

Wizja artystyczna Plutona i Charona

Powierzchnia Plutona i Charona zbudowana jest z zamarzniętego metanu, który paruje, gdy planeta zbliży się do Słońca, tworząc atmosferę. Potem z powrotem zamarza, zapełniając kratery po meteorytach. Lód metanowy ma bardzo duży współczynnik refleksyjny. W "zimie" potrafi on tak rozświetlić planetę, że w 1976 roku uważano, że Pluton jest większy od Ziemi. Pod skorupą znajduje się prawdopodobnie zamarznięta woda i metan. Duże jądro zbudowane jest z mieszaniny skał, lodu i krzemu. Podczas, gdy powierzchn

ia Plutona składa się jasnego metanowego lodu, powierzchnia Charona jest z ciemnego lodu wodnego. Dawniej miała podobny skład do plutonowej, ale pole grawitacyjne planety przyciągnęło cząsteczki metanu.

Orbita

Orbita Plutona
Średnia odległość od Słońca: 5.899.900.000 km (39,44) AU
Peryhelium 4.422.300.000 km
Aphelium 7.399.400.000 km
Średnia prędkość obiegu: 17.060 km/h
Max prędkość obiegu: 22.020 km/h
Min. prędkość obiegu: 13.210 km/h
Nachylenie orbity: 17,2°

Orbita PlutonaOrbita Plutona ma największy mimośród i nachylenie względem ekliptyki. Różnica między aphelium a peryhelium wynosi prawie 3 mld km. Bywa okresowo (np. w latach 1979 - 1999) bliżej Słońca niż Neptun. Orbita Plutona nachylona jest pod kątem 17° do płaszczyzny ekliptyki, to znaczy płaszczyzny, w której leży orbita ziemi. Kąty nachylenia orbit innych planet są o wiele mniejsze. W efekcie w pewnym punkcie orbity Pluton oddala się od płaszczyzny ekliptyki na 1,25 miliarda kilometrów, co odpowiada mniej więcej odległości Saturna od Słońca.

Każdy układ grawitacyjny ma swój środek ciężkości. W przypadku układu Ziemi i Księżyca, środek znajduje się około 4000 km od wnętrza planety, czyli pod powierzchnią. W przypadku Układu Słonecznego, środek znajduje się średnio 300 tysięcy km od powierzchni gwiazdy i ciągle się zmienia wraz ze zmianą układu planet. W przypadku Plutona, środek ciężkości także znajduje się poza powierzchnią planety. Okres obrotu planety wynosi 6,39 dni ziemskich, tyle co okres obiegu Charona.

Orbita Plutona

Więcej na temat Plutona

1. AstroNEWS - artykuł o wykluczenia Plutona z grona planet.
  2. AstroNEWS - dwa nowe ksieżyce Plutona.
  3. AstroNEWS - start sondy New Horizonts.
Opublikowany: 2008-10-11 10:16