Strona główna » Układ Słoneczny » Ziemia

Temperatura min.: -88,3°C
Albedo (100% refl.=1): 0.37
Księżyce: 1
Pierścienie: 0

ZiemiaZiemia, nasza rodzima planeta. Jest wyjątkowym ciałem niebieskim w naszym Układzie Słonecznym, a wszystko dlatego, że woda występuje na niej w trzech stanach skupienia (stałym, ciekłym i gazowym), a szczególnie w ciekłym. To dzięki wodzie w stanie ciekłym powstało na Ziemi życie. Na innych planetach jest albo za gorąco (Merkury, Wenus), albo za zimno (Mars itd.). Ziemia jest trzecią planetą od Słońca, największą i najcięższą z planet wewnętrznych (tj. wewnątrz orbity Jowisza). Często stosuje się ją jako miarę do mierzenia właściwości innych ciał niebieskich, np.: odległość w AU (jednostkach astronomicznych = średnia odległość Ziemi od Słońca), okres obiegu w latach lub dniach ziemskich.

Rozmiar

Rozmiar ZiemiZiemia nie jest kulą doskonałą, jest geoidą (spłaszczoną kulą). Średnica równikowa wynosi 12 756 kilometrów, a południkowa 12 714. Wybrzuszenie spowodowane jest rotacją planety trwającą obecnie 23,94 godziny. Na początku Porównianie rozmiaru Ziemi i KsiężycaZiemia kręciła się pięć razy szybciej niż teraz. Rotację spowalnia Księżyc, który dąży do wyrównania czasu obiegu satelity z czasem obrotu planety. Stało to się już na Plutonie. Południowa półkula jest bardzo nieznacznie bardziej wybrzuszona niż północna. Wykryć to mogą tylko bardzo dokładne instrumenty pomiarowe. Ziemia jest największa i najmasywniejsza z wewnętrznych planet. Jakkolwiek, w porównaniu z gazowymi olbrzymami jest bardzo mała. Obwód planety wynosi 40 070 km. Gdyby można było objechać planetę dookoła samochodem, z średnią prędkością 88 km/h bez przerwy to podróż zajęła by 19 dni.

Masa i gęstość

Anomalie grawitacyjne na ZiemiWykres gęstości Ziemi w zalezności od głębokościZiemia jest najcięższa z wewnętrznych planet. Żeby zrównać jej masę, trzeba by zebrać wszystkie pozostałe wewnętrzne planety plus Pluton. Ziemia waży 6 kwadrylionów kg = 6 000 000 000 Eg (eksa gramów). Tak duża masa spowodowana jest większą średnią gęstością w porównaniu z innymi planetami, natomiast większą gęstość planeta zawdzięcza większej sile przyciągania, która dodatkowo ściska materię. Średnia gęstość wynosi 5,52 kg na litr. Rośnie w głąb, a maleje na zewnątrz. Gęstość jądra wynosi od 9 do 18 kg na litr.

Temperatura powierzchni

Temperatura powierzchniZróżnicowanie temperatury na Ziemi zależy od odległości od morza i prądów morskich, ukształtowania terenu, szerokości geograficznej, prądów atmosferycznych i działalności człowieka. Najniższe temperatury notuje się na Antarktydzie, Arktyce i Syberii. Najwyższe na pustyni Sahara i w Dolinie Śmierci. Wahanie między najniższą temperaturą, a najwyższą wynoszą od -88 do 58°C. Nie jest równomiernie rozprowadzana przez wiatry tak jak na Wenus.

Opublikowany: 2008-10-9 12:47