Strona główna » Układ Słoneczny » Ziemia » Orbita Ziemi

Min. prędkość obiegu: 105.440 km/h
Nachylenie osi: 23,4°
Nachylenie orbity:

Wielkość i kształt

Kształt orbity ZiemiOrbita Ziemi jest nieznacznie eliptyczna, różnica między aphelium a peryhelium wynosi 5,1 mln km, przy średniej odległości 149,5 mln km. Światło słoneczne dociera do nas z 8 minutowym opóźnieniem. Najszybszemu odrzutowcami zajęło by to 4 lata. Porusza się z szybkością 107 800 km/h, ponad dwa razy szybciej niż Apollo w locie na Księżyc. Ziemia znajduje się w bardzo korzystnej dla rozwoju życia odległości. Gdyby wstawić planetę na miejsce Wenus, oceany wyparowały by, a chmury potęgowały by efekt cieplarniany. Gdyby natomiast wstawić ją na miejsce Marsa, woda zamarzła by na całej planecie. Lód odbijał by coraz więcej promieni słonecznych coraz bardziej ochładzając planetę. Kształt orbity ziemskiej nie jest stały. 95 tysięcy lat temu orbita była najbardziej eliptyczna. Od tego czasu zwęża się. Te zmiany spowodowane są przez siły ciążenia Słońca i innych planet. Nazywa się to cyklem Milankovitcha, prawdopodobnie odgrywał on rolę przy epokach lodowcowych. Obecnie Ziemia jest blisko cyklu w którym orbita jest najbardziej kołowa.

Ekliptyka

EkliptykaEkliptyka jest płaszczyzną na której znajduje się orbita Ziemi, jest to też droga pozornego ruchu Słońca po sklepieniu niebieskim, na tle gwiazdozbiorów zwanych zodiakami. Do ekliptyki odnoszą się takie rzeczy jak kąt nachylenia innych planet.

Rotacja i nachylenie

Wszystkie planety kręcą się wokół własnej osi, lecz nie pod kontem prostym do orbity. Oś rotacji Ziemi obecnie jest odchylony o 23,4°. Zmienia się między 21,8° a 24,4°. Najmniejsze nachylenie ma Merkury. Jego oś obrotu jest pionowa do orbity. Wenus jest "do góry nogami", -177,3°. Uran i Pluton obracają się bokiem. Ich nachylenie osi wynosi odpowiednio 97,9° i 94°. Pełny obrót Ziemi trwa 23,94 godziny. Trochę dłużej, nie całe pół minuty, trwa doba. Dłużej dlatego, że Ziemia obraca się sprzecznie z ruchem wskazówek zegara, tak samo jak obiega Słońce. Najdłuższy obrót ma Wenus, 243 dni ziemskie. Jednak dzień jest tam o połowę krótszy ponieważ planeta obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najdłuższy jest na Merkurym.

Pory roku

Nasłonecznienie w stosunku do pory rokuWiele osób myśli, że pory roku powoduje eliptyczność orbity ziemskiej. Latem Ziemia jest bliżej Słońca, a zimą dalej. Nic bardziej mylnego. Pory roku powodowane są przez nachylenie osi obrotu, a co za tym idzie wydłużenie dnia latem, a skrócenie zimą. Co więcej, gdy my mamy lato, Ziemia jest dalej, niż gdy mamy zimę. Na nagrzewanie, w dużej mierze ma wypływ kąt padania promieni słonecznych.  Dlatego między zwrotnikami, gdzie promienie przez dwa razy w roku padają pod kątem prostym, jest najcieplej. Pory roku na jednej półkuli są odwrotne do pór na drugiej. Gdy w Polsce jest lato, to w Australii zima i vice versa. Na południowej półkuli jest więcej oceanów, dlatego pory roku są mniej surowe niż na północnej półkuli. Oceany wolniej niż lądy się nagrzewają i wolniej stygną.

Precesja

Północne gwiazdy

Ponieważ kąt nachylenie osi zmienia się, zmienia się także północna gwiazda, gwiazda która znajduje się prawie dokładnie nad biegunem północnym. Obecnie gwiazdą północną jest Gwiazda Polarna. 5 tysięcy lat temu był nim Thuban. Za 12 tysięcy lat będzie nią Vega.

Opublikowany: 2008-10-9 15:18